OVER

Over mij

Ik ben Tisa Schuitemaker, orthopedagoog, kindercoach en reflexintegratiebehandelaar in Amsterdam. Inmiddels moeder van twee jonge kinderen. Van jongs af aan wist ik dat ik met kinderen wilde werken. Het begon met oppaswerk, vervolgens deed ik de PABO en stond ik voor de klas, en na mijn studie Orthopedagogiek werkte ik als orthopedagoog en remedial teacher. Regelmatig merkte ik dat kinderen onzeker werden omdat ze moeilijk konden leren, maar ook dat ze moeilijk tot leren kwamen omdat ze niet lekker in hun vel zaten. Voor mij werd een ding steeds duidelijker: je goed voelen is een voorwaarde om je optimaal te kunnen ontwikkelen. Ik heb me laten bijscholen en dat zal ik ook altijd blijven doen. Mijn wens is om ieder kind op de best mogelijke wijze te helpen.  

De benaderingen van de Kernvisiemethode, Rots en Watertraining en Mindfulness
 sluiten aan bij mijn visie dat men door middel van visualisaties, houding, ademhaling en aandacht een verandering in de mentale gesteldheid teweeg kan brengen. Ik ben gecertificeerd om deze trainingen te kunnen bieden.


Om gedachtes, gevoelens en gedrag visueel inzichtelijk te maken en een kind inzicht te geven in bepaalde patronen werk ik met Teken je Gesprek. Het biedt kinderen de mogelijkheid zelf tot oplossingen te komen wat het zelfvertrouwen versterkt. 

Een basistraining Verbindende Communicatie in het Onderwijs heeft mij geholpen om bij kinderen, leerkrachten, ouders en mezelf te achterhalen welke behoeftes er onder bepaald gedrag verborgen liggen om vanuit daar te kijken wat nodig is. Het communicatieproces Nonviolent Communication, ontwikkeld door Marshall Rosenberg helpt om woorden te geven aan gevoelens en behoeftes en duidelijk te maken wat voor jou belangrijk is en waarom. 

Mijn interesse in dieperliggende oorzaken van verschillende problematieken heeft me gebracht bij verschillende reflexintegratie technieken. Moeilijkheden op het gebied van gedrag, leren, motoriek en ook de sociaal-emotionele ontwikkeling kunnen het gevolg zijn van niet geïntegreerde primaire reflexen. 


Uitgaande van het positieve

Zowel bij kinderen, ouders als leerkrachten kijk ik graag naar wat wèl goed gaat. In mijn begeleiding komt dit ook 
naar voren als een oplossingsgerichte benadering.

Vriendelijk

Respect vind ik erg belangrijk, zowel in mijn werk als mijn privé leven. Ik ben vriendelijk in mijn communicatie en hoop hetzelfde te ontvangen.

Samenwerking

Het is voor mij belangrijk dat samen wordt besloten welke  benadering het best aansluit. Daarnaast kan een verandering soms pas tot stand komen wanneer zowel het kind, de ouders als school zich inzetten. Samenwerking is dan essentieel.

Zonder oordeel

Ik ga uit van goede intenties van iedereen. Gedrag is altijd verklaarbaar vanuit persoonlijke eigenschappen en omgevingsfactoren. Ik ben nieuwsgierig naar mensen en hun manier van denken en doen.

Betrouwbaar

Ik houd rekening met u en uw agenda en hou me daarom graag aan mijn afspraken. Ik hoop dat u hetzelfde probeert.

Open en eerlijk

Ik zal geen dingen zeggen die ik niet meen. Ik hoop dat u eerlijk bent in wat u graag (anders) wilt. Ik sta open voor ideeën en suggesties van anderen. Voel u vrij om mee te denken en suggesties te doen. 

Veilig

Uw openheid en eerlijkheid zal in het belang zijn van uw kind. Soms moet je je dan kwetsbaar opstellen. Ik hoop dat ik voor u daartoe een veilige omgeving creëer. 

Relatie

Ik streef naar een evenwichtige relatie met u, gebaseerd op vertrouwen, openheid en respect. Wanneer alle betrokkenen zich op hun gemak voelen zal er optimaal geprofiteerd worden van de begeleiding of het onderzoek. 
Share by: